Wie zijn er nodig?
- Informatiemanager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), informatiemanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
- Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, verpleegkundig meldkamer centralist.
- Functioneel beheerder ambulancevoorziening, functioneel beheerder HAP.
- Informatie-architect ambulancevoorziening, informatie-architect HAP.
- ICT-leverancier ambulancevoorziening, ICT-leverancier HAP, ICT-leverancier huisartsenpraktijk.
In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Het is dan belangrijk om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise aan te trekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.
Wat zijn de belangrijkste to-do's?
- Regelen van ondersteuning bij de meldkamer, de huisarts en de HAP’s. Met name in de periode vlak voor en na het in productie nemen van de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP.
- Maken van een beheerplan. Hierin worden afspraken vastgelegd over het beheer van de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP met en tussen alle betrokken rollen: verantwoordelijken bij de meldkamer, de huisarts, de HAP’s, de ICT-leveranciers en de personen die de infrastructuur faciliteren. Ook reguliere afstemmingen worden hierin vastgelegd, evenals alle informatie over de koppelingen tussen het Meldkamer Informatiesysteem (MKAIS) met het Huisarts Informatiesysteem (HIS) en het Huisartsenpost Informatiesysteem (HAPIS). Dit betreft specificaties en verantwoordelijkheden, alsook de benodigde infrastructuur.
Meer weten?
Hieronder gaan we verder in op het operationaliseren en beheren, de beheerafspraken die gemaakt moeten worden en de periodieke releases van de informatiestandaard Acute Zorg.