Wie zijn er nodig?
- Informatiemanager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), informatiemanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
- Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, verpleegkundig meldkamer centralist.
- Functioneel beheerder ambulancevoorziening, functioneel beheerder HAP.
- Informatie-architect ambulancevoorziening, informatie-architect HAP.
- ICT-leverancier ambulancevoorziening, ICT-leverancier HAP, ICT-leverancier huisartsenpraktijk.
In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Het is dan belangrijk om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise aan te trekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.
Wat zijn de belangrijkste to-do's?
- Lezen van de algemene informatie over de informatiestandaard waarin aangegeven is uit welke onderdelen deze bestaat.
- Vergelijken van de overdrachtsgegevens uit de informatiestandaard met de gegevens die in de dagelijkse praktijk worden gebruikt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de dataregistratie en de werkwijze bij het gebruik van het eigen Meldkamer Informatiesysteem (MKAIS), het Huisarts Informatiesysteem (HIS) en het Huisartenpost Informatiesysteem (HAPIS).
- Kennis opdoen bij ambulancevoorzieningen, collega-huisartsen en HAP’s die reeds digitale uitwisseling hanteren volgens deze informatiestandaard. De opgedane ervaringen van andere zorginstellingen helpen bij de implementatie van de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP.
Meer weten?
Hieronder gaan we verder in op wat een informatiestandaard is en wat de informatiestandaard Acute Zorg inhoudt.