Wie zijn er nodig?
- Informatiemanager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), informatiemanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
- Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, verpleegkundig meldkamer centralist.
- Functioneel beheerder ambulancevoorziening, functioneel beheerder HAP.
- Informatie-architect ambulancevoorziening, informatie-architect HAP.
- ICT-leverancier ambulancevoorziening, ICT-leverancier HAP, ICT-leverancier huisartsenpraktijk.
In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Het is dan belangrijk om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise aan te trekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.
Wat zijn de belangrijkste to-do's?
- Afspraken maken met de betrokken partijen over het periodiek monitoren op datakwaliteit.
- Periodiek monitoren op datakwaliteit: de verpleegkundig meldkamer centralist moet de uit te wisselen gegevens op correcte en volledige wijze invoeren. De huisarts en de HAP moeten toetsen of de ontvangen gegevens afdoende en correct zijn.
Meer weten?
De datakwaliteit van de bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP wordt geborgd door regelmatig te controleren of deze correct en volledig gebeurt.
Functioneel beheerders en informatiemanagers (al dan niet in samenwerking met business intelligence) van de zorgaanbieders monitoren periodiek op de juistheid van de uitgewisselde gegevens. Hierbij wordt gebruikgemaakt van testdossiers. De meldkamer moet vooral kijken of de gegevens correct, volledig en op het juiste moment worden ingevoerd in de juiste invoervelden in het Meldkamer Informatiesysteem (MKAIS). Alleen dan kan een bevestiging goed verlopen. De huisarts en de HAP moeten periodiek toetsen of alle gegevens in het Huisarts Informatiesysteem (HIS), respectievelijk het Huisartsenpost Informatiesysteem (HAPIS) nog goed worden aangeleverd en vervolgens op een correcte wijze worden getoond aan de gebruikers.
Voor alle zorgaanbieders geldt de aanbeveling om datamanagement als onderdeel op te nemen in de organisatiestructuur. Data wordt immers gezien als een bedrijfsasset, waarbij een goed ingerichte datamanagementstructuur grip biedt op onder andere datakwaliteit. Zie ter inspiratie het DAMA-wiel (zie afbeelding hieronder) en het Data Management Book of Knowledge van de Data Management Association.