Wie zijn er nodig?
- Huisarts, HAP-waarnemend huisarts, HAP-triagist, verpleegkundig meldkamer centralist.
- Functioneel beheerder ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), functioneel beheerder HAP.
- Informatie-architect ambulancevoorziening, informatie-architect HAP.
In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Het is dan belangrijk om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise aan te trekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.
Wat zijn de belangrijkste to-do's?
- Opstellen welke wijzigingen nodig zijn in de informatiesystemen.
- Bepalen wat de ICT-wijzigingen gaan kosten (bijvoorbeeld de kosten voor de ICT-leverancier) en wat de doorlooptijd wordt van de implementatie. Dit is doorgaans onderdeel van het projectplan.
- Ontwerpen van de wijzigingen in de informatiesystemen. Het MKAIS moet er automatisch voor zorgen dat de juiste gegevens worden verzameld, in het bericht worden geplaatst en vervolgens direct naar de huisarts en de HAP worden gestuurd. Het HIS en het HAPIS ontvangen dit bericht. De huisarts en de HAP moeten deze gegevens overzichtelijk kunnen inzien in het HIS en het HAPIS.
- Implementeren van het technische bericht Bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP in het MKAIS, zodat het verstuurd kan worden naar het HIS en het HAPIS.
- Implementeren van het technische bericht Bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP in het HIS en het HAPIS, zodat de huisarts en de HAP dit kunnen ontvangen en verwerken.
- Testen van het technische bericht Bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP met de gebruikers van meldkamer, de huisarts en de gebruikers van de HAP voor het in gebruik wordt genomen. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld ketentests worden uitgevoerd met het MKAIS als versturende partij en het HIS en het HAPIS als de ontvangende partijen. Bij voorkeur wordt getest met partijen in de regio waarmee deze berichten worden uitgewisseld. Hierbij ook de performance en bruikbaarheid controleren.
- Operationaliseren en beheren: zie het betreffende thema.
- Opstellen welke wijzigingen nodig zijn in de informatiesystemen.
- Bepalen wat de ICT-wijzigingen gaan kosten (bijvoorbeeld de kosten voor de ICT-leverancier) en wat de doorlooptijd wordt van de implementatie. Dit is doorgaans onderdeel van het projectplan.
- Ontwerpen van de wijzigingen in de informatiesystemen. Het MKAIS moet er automatisch voor zorgen dat de juiste gegevens worden verzameld, in het bericht worden geplaatst en vervolgens direct naar de huisarts en de HAP worden gestuurd. Het HIS en het HAPIS ontvangen dit bericht. De huisarts en de HAP moeten deze gegevens overzichtelijk kunnen inzien in het HIS en het HAPIS.
- Implementeren van het technische bericht Bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP in het MKAIS, zodat het verstuurd kan worden naar het HIS en het HAPIS.
- Implementeren van het technische bericht Bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP in het HIS en het HAPIS, zodat de huisarts en de HAP dit kunnen ontvangen en verwerken.
- Testen van het technische bericht Bevestiging van de meldkamer naar de huisarts en de HAP met de gebruikers van meldkamer, de huisarts en de gebruikers van de HAP voor het in gebruik wordt genomen. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld ketentests worden uitgevoerd met het MKAIS als versturende partij en het HIS en het HAPIS als de ontvangende partijen. Bij voorkeur wordt getest met partijen in de regio waarmee deze berichten worden uitgewisseld. Hierbij ook de performance en bruikbaarheid controleren.
- Operationaliseren en beheren: zie het betreffende thema.
Meer weten?
Voor meer informatie over de informatiestandaard Acute zorg en de bijbehorende usecases Bevestiging van de meldkamer naar de huisarts of de HAP (bericht 2 en 22) verwijzen we naar de thema’s Informatiestandaard, Functioneel ontwerp en Dataset in de interoperabiliteitslaag Informatie hier in Amigo!.
Hieronder staat de link naar de usecase voor bericht 2 en 22 in het functioneel ontwerp.