Stakeholders

Wat moet er gebeuren?

Bepalen welke stakeholders betrokken zijn bij de verwijzing van de meldkamer naar de huisarts of de huisartsenpost (HAP) en hen betrekken bij de implementatie. De stakeholders hebben belang of zijn betrokken bij de implementatie en de realisatie ervan. Inzicht in welke mate iedereen belang heeft of betrokken is bij de implementatie, is belangrijk. Ieders behoeften in verschillende complexe situaties worden zo beter in verhouding en in overweging genomen.

Wie zijn er nodig?

  • Projectmanager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), projectmanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Bepalen van de primaire en secundaire stakeholders.
  • Definiëren van de mate van betrokkenheid van de stakeholders.
  • Opstellen van een stakeholderanalyse.
  • Verifiëren van de stakeholderanalyse binnen het projectteam.

Meer weten?

Primaire stakeholders
Primaire stakeholders zijn personen of groepen die direct betrokken zijn bij de implementatie van de verwijzing van meldkamer naar de huisarts of de HAP. Deze personen en groepen zijn betrokken bij het opstarten, uitwerken en uitvoeren van de implementatie. Ook brengen zij de verwijzing van meldkamer naar de huisarts of de HAP in praktijk. De mate waarin deze stakeholders belang hebben en de mate waarin zij invloed hebben, is over het algemeen hoog. Bekijk het voorbeeld van een stakeholderanalyse met daarin de verschillende categorieën voor de mate van belang en de mate van invloed.

Secundaire stakeholders
Secundaire stakeholders zijn personen of groepen die indirect of in mindere mate betrokken zijn bij de implementatie van de verwijzing van meldkamer naar de huisarts of de HAP. De verwijzing van meldkamer naar de huisarts of de HAP is onderdeel van de Richtlijn gegevensuitwisseling huisarts - huisartsenpost - ambulance voorziening – afdeling spoedeisende hulp. Deze Richtlijn bestaat in totaal uit 22 berichten. Om deze berichten uit te wisselen volgens de Richtlijn, dienen alle zorgaanbieders uit de acute zorgketen deze berichten te implementeren. Alle betrokkenen binnen deze keten hebben belang bij elke implementatie. Bekijk de voorbeelden van de secundaire stakeholders en wie er indirect betrokken kunnen zijn tijdens de implementatie van de verwijzing van meldkamer naar de huisarts of de HAP.

Hieronder geven we voorbeelden van de verschillende betrokkenen en belanghebbende partijen bij de verwijzing van meldkamer naar de huisarts of de HAP. Het kan voorkomen dat we specifieke functies of rollen benoemen die binnen de organisatie niet vervuld worden. In dat geval is het belangrijk dat de verantwoordelijkheden bij de betreffende functie of rol elders belegd worden. Is er bijvoorbeeld geen functioneel of applicatiebeheerder in dienst? Vraag de ICT-leverancier of hij de verantwoordelijkheden behorende bij functioneel beheerder/applicatiebeheerder kan vervullen.

Berichten 19 en 20

Andere lagen