Datakwaliteit

Wat moet er gebeuren?

Borgen van de juistheid en volledigheid van gegevens (datakwaliteit) bij de verwijzing van de meldkamer naar de huisarts en de huisartsenpost (HAP). Dit geldt tijdens de implementatie, maar vooral ook in de beheerfase na de implementatie van dit bericht.

Wie zijn er nodig?

  • Informatiemanager ambulancevoorziening (waarin de meldkamer is ondergebracht), informatiemanager HAP. Een huisarts vervult deze rol vaak zelf.
  • Functioneel beheerder ambulancevoorziening, functioneel beheerder HAP.
  • Informatie-architect ambulancevoorziening, informatie-architect HAP.
  • ICT-leverancier ambulancevoorziening, ICT-leverancier HAP, ICT-leverancier huisartsenpraktijk.

In de meeste huisartsenpraktijken is geen of beperkte ICT-ondersteuning. De rollen zoals hierboven benoemd zijn vaak slechts gedeeltelijk of niet aanwezig. Vaak helpen externe partijen met de uitvoering van de ICT-ondersteuning. Het is dan belangrijk om als huisartsenpraktijk voorafgaand aan de implementatie van de berichten de juiste expertise aan te trekken. Huisartsenpraktijken kunnen hierin gezamenlijk optrekken.

Wat zijn de belangrijkste to-do's?

  • Afspraken maken met de betrokken partijen over het periodiek monitoren op datakwaliteit.
  • Periodiek monitoren op datakwaliteit: de verpleegkundig meldkamer centralist moet de uit te wisselen gegevens op correcte en volledige wijze invoeren. De huisarts en de HAP moeten toetsen of de ontvangen gegevens afdoende en correct zijn.

Meer weten?

De datakwaliteit van de verwijzing van de meldkamer naar de huisarts en de HAP wordt geborgd door regelmatig te controleren of deze correct en volledig gebeurt. 

Functioneel beheerders en informatiemanagers (al dan niet in samenwerking met business intelligence) van de zorgaanbieders monitoren periodiek op de juistheid van de uitgewisselde gegevens. Hierbij wordt gebruikgemaakt van testdossiers. De meldkamer moet vooral kijken of de gegevens correct, volledig en op het juiste moment worden ingevoerd in de juiste invoervelden in het Meldkamer Informatiesysteem (MKAIS). Alleen dan kan de verwijzing goed verlopen. De huisarts en de HAP moeten periodiek toetsen of alle gegevens in het Huisarts Informatiesysteem (HIS), respectievelijk het Huisartsenpost Informatiesysteem (HAPIS) nog goed worden aangeleverd en op een correcte wijze worden getoond aan de gebruikers.

Voor alle zorgaanbieders geldt de aanbeveling om datamanagement als onderdeel op te nemen in de organisatiestructuur. Data wordt immers gezien als een bedrijfsasset, waarbij een goed ingerichte datamanagementstructuur grip biedt op onder andere datakwaliteit. Zie ter inspiratie het DAMA-wiel (zie afbeelding hieronder) en het Data Management Book of Knowledge van de Data Management Association.

Naast goed datamanagement helpt het ook om de informatievoorziening in de eigen organisatie op orde te hebben. Met name voor ziekenhuizen heeft Nictiz de Ziekenhuis Referentie Architectuur (ZiRA) ontwikkeld. Op de website www.ziraonline.nl is een uitgebreide uitleg te vinden over alle aspecten van informatie-architectuur in een ziekenhuisorganisatie. Deze uitwerking kan ook handig zijn voor zorginstellingen anders dan een ziekenhuis. Sommige onderdelen zijn minder relevant, zoals bepaalde informatiedomeinen. Het merendeel van de inhoud van ZiRA is echter voor veel zorginstellingen goed bruikbaar om de informatievoorziening te beproeven en optimaliseren.

Berichten 19 en 20

Andere lagen